Integritetspolicy
Gäller från och med 2025-04-01
Vi värnar om din integritet. Du ska kunna känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Därför har vi upprättat den här policyn. Den utgår från gällande dataskyddslagstiftning och förtydligar hur vi jobbar för att ta tillvara dina rättigheter och din integritet.
Syftet med den här policyn är i huvudsak att informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och under vilka förutsättningar, hur länge dina uppgifter lagras samt hur du kan ta tillvara dina rättigheter.
Vilken information samlar vi in?
Vår utgångspunkt är att samla in så få personuppgifter som möjligt om dig. Vi strävar efter att endast behandla de personuppgifter som behövs för att vi ska kunna utföra våra avtalade och lagstadgade skyldigheter.
Vi samlar in information från dig när du besöker oss, vare sig det sker fysiskt eller digitalt. Vår insamling av dina personuppgifter kan ske på olika sätt, men i huvudsak behandlar vi de personuppgifter som du förser oss med. När du anlitar eller kontaktar oss, besöker en visning eller vår hemsida eller kontaktar oss på annat sätt är exempel på när vi kommer att behöva behandla dina personuppgifter. Vi kan även komma att samla in information från tredje part, exempelvis ägarinformation från Lantmäteriet. Vilken information vi samlar in om dig beror på hur och varför vår kontakt har uppstått. Här nedan är exempel på personuppgifter vi samlar in:
- Person- och kontaktinformation såsom namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer och adress.
- Information hänförlig till kundkännedomsåtgärder, såsom identitetshandlingar, inkomstuppgifter m.m.
- Konto- och betalningsuppgifter för köpare och säljare.
- Enhetsinformation såsom IP-adress, språkinställningar och webbläsarinställningar.
Varför behöver vi dina uppgifter?
Det huvudsakliga ändamålet med vår personuppgiftsbehandling är att vi ska kunna tillhandahålla och utföra våra tjänster till dig, men det finns även andra skäl till att vi kan behöva samla in, hantera och spara dina uppgifter. Vi behöver exempelvis följa vid var tid gällande lagstiftning, såsom fastighetsmäklarlagen och penningtvättslagstiftningen.
Vi kommer också i viss utsträckning att behöva behandla dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla en god service och support på ett effektivt och kundvänligt sätt.
Med stöd av vilka rättsliga grunder behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar huvudsakligen dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden ingående och fullgörande av avtal. Det innebär att vi som utgångspunkt inte behandlar dina uppgifter om de inte behövs för att vi ska kunna tillhandahålla dig och utföra våra tjänster.
En del av personuppgifterna vi behandlar om dig måste vi behandla enligt lag, såsom fastighetsmäklarlagen och penningtvättslagstiftningen. I sådana situationer är den rättsliga grunden rättslig förpliktelse.
För övriga ändamål, såsom kundservice, visningar och allmän kommunikation stödjer vi vår behandling på den rättsliga grunden berättigat intresse. När vi använder oss av denna grund innebär det att behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse. Vid tillämpning av denna rättsliga grund görs alltid en intresseavvägning mellan intresset av vår behandling av personuppgifter och ditt intresse av att skydda dina personuppgifter. Om vi skulle anse att dina intressen väger tyngre kommer vi inte att genomföra behandlingen.
Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?
Vi delar endast dina personuppgifter när det finns rättslig grund för det. Om detta sker ser vi till att överföringen sker på ett säkert sätt.
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden, dvs. någon som behandlar dina personuppgifter för vår räkning, sker det endast för ändamål som är förenliga med de syften för vilka vi har samlat in informationen. Nedan är de kategorier av mottagare som vi framför allt kan komma att dela dina personuppgifter med:
- Systemleverantörer för affärssystem och ärendehantering. För att kunna genomföra våra uppdrag och tjänster lagrar vi dina uppgifter i vårt affärssystem (ett system som administrerar våra kunder och kontakter).
- En fastighetsmäklare och ett fastighetsmäklarföretag har skyldighet att tillhandahålla Fastighetsmäklarinspektionen uppgifter och handlingar som myndigheten begär i sin tillsyn. Personuppgifter kan därför komma att lämnas ut till myndigheten.
Säkerhet vid behandling av dina personuppgifter
Vi vidtar ett antal tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en säkerhetsnivå som är lämplig för att skydda de personuppgifter som vi behandlar.
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi, våra leverantörer och samarbetspartners behandlar som huvudregel dina personuppgifter inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES säkerställer vi att våra leverantörer och samarbetspartners lever upp till samma säkerhets- och skyddsnivåer som tillämpas inom EU/EES och har en laglig grund för överföringen som säkerställer lämpliga säkerhetsåtgärder.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Lagringstiden för personuppgifterna vi samlar in fastställs i enlighet med ändamålet och den rättsliga skyldigheten för varje behandling. Personuppgifter lagras därmed under den tid det är nödvändigt för de ändamål som specificeras ovan. Det kan vara så länge som det är nödvändigt för att kunna utföra det vi utfäst enligt våra avtal eller andra åtaganden. Det kan även vara så länge som det krävs enligt lag eller myndighetsbeslut. Vi vidtar rimliga åtgärder för att hålla de personuppgifter som behandlas aktuella och raderar inaktuella eller på andra sätt felaktiga eller överflödiga personuppgifter. Dina personuppgifter kommer att raderas eller anonymiseras när ändamålet alternativt den lagstadgade skyldigheten att lagra uppgifter upphör.
Dina rättigheter
Oavsett vilken information vi har sparat om dig ska du alltid kunna ha kontroll över dina egna uppgifter. Därför har du enligt gällande dataskyddslagstiftning rätt till följande:
Rätt till tillgång (registerutdrag)
Du kan begära utdrag av dina registrerade personuppgifter och verifiera den information vi har om dig. För att ingen annan ska kunna ges tillgång till dina uppgifter måste du identifiera dig när du begär registerutdrag.
Rätt till rättelse
Du har rätt att korrigera felaktig eller icke komplett information om dig själv.
Rätt att bli raderad
Du har rätt att begära att få dina personuppgifter raderade om det är så att uppgifterna inte längre är nödvändiga för det syfte de samlades in. Om uppgifterna är sparade för en lagstiftad skyldighet att spara viss information har du dock inte rätt att kräva att dessa raderas.
Rätt till dataportabilitet
Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig på samtycke från dig eller för att fullgöra ett avtal med dig kan du ha rätt att begära att få ut uppgifterna i ett maskinläsbart format, i syfte att återanvända dem hos ett annat företag. Det gäller främst uppgifter som du själv har lämnat till oss.
Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling
Du har alltid rätt att slippa direktmarknadsföring och att invända mot sådan behandling av dina personuppgifter som bygger på en intresseavvägning (berättigat intresse). För de fall vi använder berättigat intresse som laglig grund för ett ändamål har du möjlighet att invända mot behandlingen. För att kunna fortsätta behandla dina personuppgifter efter en sådan invändning behöver vi kunna visa ett tvingande berättigat skäl för den aktuella behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter eller friheter. Om du invänder mot direktmarknadsföring kommer vi att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter för det ändamålet.
Rätt att begränsa behandling av personuppgifter
Du har rätt att begränsa behandlingen av dina personuppgifter om du exempelvis anser att de inte är korrekta.
Det kostar ingenting att använda dina rättigheter. Om en begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig kommer vi dock att ta ut en avgift som täcker våra administrativa kostnader som är kopplade till den begäran. Det kan också hända att vi nekar en begäran som är ogrundad eller orimlig.
Har du klagomål?
Om du har klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna dessa till tillsynsmyndigheten. Det är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som ansvarar för uppföljning och tillsyn.
Kontaktuppgifter
Integritetsmyndigheten (IMY)
Telefonnummer: 08-6576100
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Kontaktuppgifter
Har du frågor rörande vår hantering av dina personuppgifter eller vill du använda någon av dina rättigheter kopplade till hanteringen av personuppgifter? Då är du välkommen att kontakta oss.
Bosatt i Stockholm Fastighetsförmedling AB, org nr 559099-5865
Huvudkontor: Hägerstensvägen 334, 129 41 Hägersten
Telefonnummer: 08-20 00 40
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.